V neděli 10. listopadu proběhl již 25. sraz adminů webu LadyCroft.cz a fanoušků Tomb Raideru a Lary Croft. Program jsme měli naplánovaný skvělý. Jak ale všechno proběhlo?
Přípravy
Na sraz jsme měli naplánované dvě hry. První (dopolední) hrou bylo geocachingové dobrodružství Doctor Who: nehoda Guarderie. Jedná se o hru v mobilu, kdy přijdete na správné souřadnice, a v mobilu se vám ukáže část příběhu. Něco vyluštíte, a zobrazí se vám, kam jít dál. Podobně už jsme odehráli na srazech několik her, naposledy dokonce jednu vytvořenou námi (aka nenápadná propagace xD ).
Trochu mne (constantina) znervozňovalo, že v popisu hry je napsáno "Máš vyluštěné úvodní souřadnice, na kterých začíná wherigo?", ale říkal jsem si, že to třeba jen autor zapomněl odmazat, protože úvodní souřadnice od založení keše měnil. Nikde v popisu totiž není, z čeho by se měly souřadnice vyluštit. Druhé, poněkud menší znervóznění, mi způsobovala nutnost mít u sebe "sonický šroubovák". Ale říkal jsem si, že maximálně neotevřeme finální krabičku, ale hra půjde dohrát v pohodě.
Druhou (odpolední) hru do čajovny připravovala Arakanga, tak vám proces příprav jistě ráda popíše sama.
Přípravy hry MysTRium
Možná si myslíte, že se jednoho dne poučím. Že si řeknu, že přece na každý sraz nemusíme mít jinou hru. A ono se to jednoho dne stane, milí čtenáři, ale během tohoto srazu ještě ne. Nebylo to ale až tak strašné - nic jsem nekreslila, jen jsem na kolenou prosila tiskárnu a pak stříhala dlouho do noci.
Má inspirace přišla během Hallowenské oslavy, když jsem po delší době vytáhla deskovou hru Mysterium. Jedná se o hru podobnou Dixitu, akorát s duchařským tématem - v tajemném panství se schází šest médií, kterým dává místní duch nápovědy ke třem kategoriím - kdo ho zabil, kde ho zabil a čím ho zabil. Na stůl se vyskládá tolik karet od každé kategorie, kolik je médií. Jenže ouha, duch je zmatený. Každému médiu posílá úplně jiné nápovědy, takže na konci vznikne několik kombinací karet. Z těch pak v závěrečném kole duch vyjeví, co se mu stalo, čili která kombinace byla správná. A média se musí ideálně shodnout.
Nad tím, jak hru upravit, jsem nějakou dobu hloubala, nakonec to bylo ale docela jednoduché. Karty (stylu Dixitu, velmi pošahané a rozmanité) jsem nechala stejné, ale rozhodla jsem se vytvořit nové kartičky vrahů, prostředí a předmětů. Vrazi se dali navybírat celkem snadno, nakonec jsme skončili s Natlou, Sophií, Amandou, Bartolim, Eckhardtem a Von Croyem. Prostředí už byla složitější. Chtěla jsem navybírat nějaké hezké concept arty, jenomže se mi pořád někde v popředí objevovala Lara, která tak krásná místa zastiňovala. Nakonec se ale podařilo najít vhodné obrázky Prahy, Yamatai, Kolosea, Lost Valley, náhodné AoD stoky a Mission of San Juan. Vražednými zbraněmi se pak stal Excalibur, dýka Xianu, brokovnice, Periapt Shards, Mjöllnir a cepín. Zdá se vám to jako příšerná kombinace? Skutečně byla. Potřebovala jsem se ale zaměřit na to, aby předměty i lokace byly dost odlišné, aby se na ně dalo dobře napovídat. Bohužel jsem neměla stejně logické uvažování u vrahů, kde jsou z šesti postav tři blonďaté ženy.
A pak tu jsou samozřejmě naše média. Zde výborně posloužily portréty postav z Tomb Raider: Chronicles. Médii se tedy stali Winston, Charles Kane, otec Dunstan, Zip a Pierre s Larsonem. Připadá vám, že Pierre a Larson nemají mezi Lařinými přáteli co dělat? To máte pravdu, ale tito dva se účastní seance proto, aby zjistili, jestli náhodou tím vrahem nebyla jejich zaměstnavatelka paní Natla.
O přemlouvání mojí tiskárny, aby přijala nabízený lesklý papír, bych raději pomlčela. Nejen, že to trvalo dlouho, ale bylo to velmi nedůstojné. I přesto jsem ale v 2:17 ozvala kolegům do chatu, že mám vytisknuto, a že tedy na srazu MysTRium proběhne.
A pak jsem až do tří stříhala.
Zpět k constantinovi.
Dopolední program
Sešli jsme se v plánovaný čas na plánovaném místě, tedy na metru Prosek. Pro naše srazy je to dost netradiční místo, ale bylo nejblíž právě zmiňované venkovní hře. Jako první dorazila Arakanga, vzápětí i já. Uznali jsme, že je venku fakt zima a že by možná bylo bývalo chytré, kdybychom lépe popsali, kde se sejdeme. Prosek má totiž více výlezů z metra. Po nepříliš dlouhém čekání však dorazili všichni účastníci srazu, kteří měli (tedy Potkanka, Fil, a opožděný Pablo, v pořadí příchodu). Zbytek lidí plánoval dojít až do čajovny (a dobře udělali).
Vzhůru za setkáním s Doktorem Who! Dle mobilní aplikace jsme dorazili na místo, kde měla hra začít. Hráli jsme na svých telefonech já i Pablo, kdyby se něco po...kazilo. Podle telefonů jsme na správném, místě, i ve správný čas. Ale Dr. Who nikde! Nejspíš zabloudil v časoprostoru, nebo měl jinou, důležitější událost. Každopádně jsme na něj čekali na místě asi půl hodiny, a po Doktorovi a jeho Tardisu ani vidu, ani slechu.
(Překlad: Hra se na počátečních souřadnicích nespustila, ani neukazovala zónu / souřadnice, kam jsme měli dojít, jak je u podobných her zvykem. S Pablem jsme s pomocí GPS pobíhali sem tam a hledali, kde by mohla hra začít. Zbytek srazantů zatím mrzl u popelnic. Nejvíc nás to navádělo k jedné lampě, a jedna z nápověd na webu pravila "pod stříbrným páskem". Jedná se o pásek na lampě, na kterém je unikátní číslo? A jak z něj vyluštit souřadnice? Pod páskem byla jen nějaká samolepka, která nám nedávala smysl. Potvrdilo se tedy, že opravdu musíme mít vyluštěné počáteční souřadnice. Z čeho je ale vyluštit dodnes netuším. Pokud někdo víte, můžete mne nakopnout :) Po pár dnech jsem ale zjistil, že onen "sonický šroubovák" je UV světlo! Možná tedy na lampě pod štítkem bylo něco napsáno inkoustem, který je vidět jen pod UV světlem. Pokud v budoucnu nasbíráme odvahu a seženeme sonický šroubovák, zkusíme hru odehrát znovu.)
Mrznout už nás nebavilo, a tak jsme se vydali zpátky na Prosek, kde jsme ulovili místa v jedné místní kavárně. Při popíjení horkých káv a čajů, a pojídání dortů (koukám na vás, Ari a Pablo), jsme začli rozebírat Tomb Raider anime, náš názor na něj, a co myslíme, že bude v druhé řadě. Ari se musela bohužel odpojit kvůli jinému programu (ale nebojte, vrátí se!). Chvíli po jejím odchodu se k nám přidal Vašek, který původně plánoval dorazit až do čajovny.
Odpolední program
Po kavárně jsme se vydali na společný oběd. Během něj nám psala Ari, že už míří zpět a jde rovnou do čajovny, kde už na nás čeká Nyorai s přítelem. Ano, měli jsme rezervaci. A ano, šli jsme pozdě, i když jsme místo pobíhání po lese s Doctorem Who proseděli celé dopoledne v kavárně.
Každopádně jsme se brzy shledali v plném počtu v čajovně Peklo, Nebe, Ráj a mohl začít odpolední program. Ari upravila deskovou hru Mysterium tak, aby se týkala Tomb Raider postav. Lařin duch dával nápovědy všem hráčům, kdo ji zabil, na jakém místě, a jaký artefakt k tomu použil.
Hru jsem nikdy dřív nehrál, ani v originále, ale pochopit pravidla bylo jednoduché. Uhádnout indicie už tak jedoduché nebylo, takže jsem se společně s Vaškem potil pěkně vzadu, zatímco zbytek hráčů už měl uhádnuto místo, i postavu vraha (tímto se Vaškovi omlouvám, že jsem mu dával velmi špatné tipy na to, co daná karta zobrazuje, a tím jsem ho udržoval společně se mnou na posledním místě).
Jak se hrálo za ducha (vypráví Arakanga, featuring Pablo)
Protože jsme počítali s jedním člověkem méně, nastala diskuze, jak budeme hru hrát, je totiž maximálně pro sedm hráčů. To se nakonec ale vyřešilo snadno - s Pablem jsme se shodli, že protože jsme oba Mysterium hráli nedávno, spojíme se jako duch, abychom zajistili, že budeme dávat nápovědy dobré, jasné a pochopitelné.
Již brzy bylo rozložené herní pole a mohli jsme začít. Vysvětlila jsem tedy pravidla a premisu hry: slečna Croft na svých cestách opět skonala. Tentokrát je na tom ale něco divného - nepamatuje si nic. Než se jí aktivuje load krystal a bude se moct načíst, chce svým blízkým (plus Pierre a Larson) vysvětlit, co se jí stalo, proč nepřijde na odpolední čaj. Do toho se zloduši v úprku za slečnou Croft vůbec nerozmýšleli, popadli z hromady zbraní a artefaktů cokoliv, co jim přišlo pod ruku. Proto mohly být kombinace skutečně prapodivné. Do toho jsme se shodli, že nebudeme dávat na hádání časový limit, protože hra už tak bude velmi improvizovaná.
No a pak už jsme s Pablem byli duch.
Nad každou kartou jsme se - ač to našim spoluhráčům tak nemuselo připadat - skutečně zamýšleli. Pokud byla vrahem Natla, snažili jsme se vybrat kentaura jako narážku na její mutanty. Pro Amandu jsme našli kartu, kde byl zabodlý v zemi meč. Pídili jsme se po sebemenším detailu, který by našim médiím napověděl.
Takže když někdo prohlásil, že karta s kentaurem bude nejspíš Amanda, protože kentaur byl na obrázku pod vodou, bylo nám do pláče. Vytrvali jsme ale, neměnili si karty, a s klesajícími srdci sledovali, jak naše důmyslné nápovědy svádějí všechna média z cesty. Když to nešlo nápovědami, půjde to vylučovací metodou.
Ale přesto brzy začalo svítat na lepší časy. Nejdříve uhodlo jedno médium, pak druhé, a až na pár případů (dívám se na tebe, constantine!) nebylo až tolik neúmyslného matení.
Když nám nakonec všechna média označila správnou kombinaci, museli jsme si pogratulovat. Strašení máme zjevně v krvi.
Pokračuje constantine.
Nakonec jsme ale všichni uhádli, kdo, kde a čím Laru zabil, takže si myslím, že se naše hraní může označit za úspěšné. Detektiv ze mě ale nejspíš nebude. Nejvtipnější na celém hraní ale bylo, že jako první vše vždy uhádl přítel Nyorai, který prakticky žádné Tomb Raider hry nezná. Štěstí začátečníka!
Po dopití litrů čaje a dodiskutování o všem tombraiderovském i netombraiderovském jsme se vydali každý jiným směrem. I když se dopolední program úplně nepovedl, tak myslím, že nakonec to posezení v kavárně bylo příjemnější a lepší, než běhání po lese. Byla opravdu dost zima.
Díky všem, kdo jste na sraz přišli, a těšíme se na vás zase na jaře. Tentokrát s novou karetní hrou s Tomb Raider tematikou. (Arakanga tiše vzlyká nad rozkreslenou karetní hrou)