Recenze

Slovo úvodem: Předem chci říci, že jsem se pokusil napsat celý článek tak, abych vám moc nezkazil zážitek z hraní. Čili spoilerů minimum a stejně i to co jsem vyzradil už asi na 100% víte. Snad se vám bude recenze líbit.

V minulých dílech jste viděli

Lařina spolužačka ze školy zahynula tragicky při zhroucení chrámu v Peru
Lara: „Může to být past!“ 
Amanda: „My jsme v pasti!“
Aby se náhle po x letech vynořila toužíc po starém artefaktu krále Artuše - Excalibur.
Královna Atlantidy byla odhalena.
Lara: „To jste byla vy! Vy jste byla královnou Atlantidy!“
Natla: „Kdysi.“
Aby následně mohla být poražena
Natla: „Nemůžeš mě zabít!“
A taktéž přišel následný střet mezi bývalými spolužačkami, při němž se ztratila Amélie Croftová.
Lara: „Kde – je – má – matka!“
Natla: „Avalon! Není mýtem!“

Tak to jsou asi ty nejzákladnější informace, které se událi za poslední dva díly Tomb Raider: Legend a vzpomínkový výroční díl Anniversary. Možná si teď říkáte, proč to sem vytahuji? No možná právě proto, že osmý a zatím poslední vydaný díl s podtitulem Underworld tento příběh uzavírá a tím tvoří úžasnou příběhovou trilogii.

Snad mi to pojišťovna uhradí!

Celé dobrodružství naší sličné archeoložky začíná explozí vlastního domu, v němž se právě nachází. Lara vybíhá ven, skrz svůj pokoj do hlavní haly za doprovodu perfektní a atmosferické hudby, přičemž všude šlehají plameny, dým se pomalu ale jistě plíží při stropu a zdá se, že celý dům se brzy zhroutí. A aby toho nebylo málo, po té co narazí na své přátele – Zipa a věrného sluhu Winstona, dostane od nich na přivítanou pár výstřelů pistolí adresovaných právě jí. Střih. O týden dříve. A co se neděje. Lara je náhle uprostřed moře s tím, že se chystá potopit do podmořského chrámu. On ten příběh je celý velice zajímavě zpracován. Nejdříve jsme tak někde uprostřed, pak nás to hodí na začátek, a pak si opět projdeme středem, abychom se dostali k obrovskému a velkolepému finále. Takže ohledně příběhu absolutní spokojenost.

Z levelu do levelu

Jak již bylo řečeno, první level nás zavádí do hluboko pod mořem ukrytého chrámu, kde nás krom logických hádanek čeká i jedno nemalé (ono je ve skutečnosti hodně veliké) a prorostlé vším možným – stvoření. A toto stvoření, můžeme ho nazvat Kraken nebo Octopus, to je v podstatě jedno, je první velikou překážkou, jež nám zavazí v postupu dál. Popravdě jeho zpracování je úchvatné. Docela mi bylo líto, že jsem ho musel zneškodnit. Vím, sice chtěl Laru zabít! Ale přece jen, co mu na tomto světě zbývalo. Z toho chrámu by se asi těžko nějak dostal a jeho jediná zábava byla zabíjet kolem jdoucích. Takže smůla no. Level nás též zavedl na Amandinu loď, kde jsme se mimo jiné setkali i s královnou Atlantidy, jež nejspíš brala od posledního střetnutí hodně růstového hormonu. Ano dámy a pánové. Natla je minimálně tak o půl metru, ne-li metr vyšší a též hrozivější než kdy před tím. Kůže ji opět dorostla, ovšem křídla zůstala. A bohužel pro ni, byla uvězněna jinou ženou, zvanou Amanda. Po pár rozhovorech se velmi efektním způsobem loď potopí do oceánu a Lara může pokračovat dál. Nebojte se, víc podrobností o dalších levelech vám neřeknu. Nechci tady moc spoilerovat, takže jen prozradím, že se můžete těšit na slunečné pobřeží Thajska, nehostinné prostředí Mexika, či samotné podsvětí a mnoho dalších. Míst, které navštívíte je opravdu hodně a co je lepší, že všechna jsou originální, úchvatně zpracovaná a hlavně, že už nejsou tak přímočará, jako kdysi. Ano, je pravda, že většinou tu cestu najdete, ale i tak už vám to dá trochu více práce. A pokud budete hledat všechny secrety, tak třeba v takovém velmi, a když říkám velmi, myslím opravdu velmi rozlehlém Mexiku - hodně štěstí! Ono se neříká – Bez motorky ani ránu jen tak.

Hratelnost

Jak jsem řekl – příběh, levely, hudba, vše je perfektně zpracované, ale otázka je, jestli se to i dobře hraje. Má odpověď zní: Ano! Lara se ovládá v pohodě, poslouchá téměř na slovo. Ovšem pozor! Je tady to slovíčko téměř. Jak se říká, nic není bez chyby a i zde se chybička vloudila. Takže někdy během hraní se mi Lara prostě sekne a nechce nic dělat, dokud klávesy pro pohyb úplně nepustím a až pak ji zase můžu přinutit jít. Není to tak strašné, dá se na to zvyknout a nestává se to moc často, ale prostě chyba to je. Dalším problémem je, jak už to slyšíme za ty roky po tolikáté, no prostě nebudu to natahovat - je to kamera. Sice se dá vcelku dobře ovládat, ale jak se dostanete do úzkých prostor, tak se trochu zblázní a zarazí se Laře třeba do zad. Naštěstí pro nás, takových míst není mnoho a proto je jinak vcelku poslušná. Dalším problémem je obtížnost. Ne, že by to bylo vyloženě lehké, ale o tom, že by to bylo zase těžké hovořit opravdu nemůžeme. Na logické hádanky přijdete většinou během chvíle a ta cesta se také hledá snadno. Proto doporučuji hned těžší obtížnost s vypnutím veškerých nápověd. Hra vám ale i tak vyjde cca na dva dny, pokud si dáte oddechový čas. Pokud byste to hráli v kuse, tak to vidím na 12 až 15 hodin. A to bych neřekl, že je vyloženě špatný herní čas, navíc takto strávený čas je i nesmírně zábavný.

Co tedy říci závěrem?

To je, oč tu běží. Hra je to opravdu velmi povedená. Nad některými lokacemi budete jen žasnout a dlouho se rozhlížet, típat obrázky a přemýšlet, kam až se dá dostat. Lara se samozřejmě jako vždy naučila nové pohyby, opět si může měnit outfity, potkáte se se starými známými, ale i těmi novými, zažijete spousty dobrodružství a ještě se u toho dobře pobavíte. Co víc si tedy přát? Zatím jednoznačně nejlepší díl od Crystal Dynamic a jestli TR celkově, to už nechám na vás :)

Hodnocení:

Grafika: 9/10
Hudba a zvuky: 10/10
Hratelnost: 8/10
Délka hraní: 7/10
Příběh: 9/10

Celkem: 8,6/10

Sdílet:
comments powered by Disqus