Pozdržte recenzi, nedáte-li Tomb Raiderovi 8/10

Tento článek se objevil na webu Tiscali Games

Zase ten Eidos. Rok po kauze s Kane and Lynch vyplavaly na povrch další jeho podivné praktiky. Buď je tou nejčernější a nepoučitelnou ovcí herního průmyslu. Nebo to vždy zkouší tak neohrabaně, že se jeho snahy narozdíl od sotisfikovanějších tlaků jiných vydavatelů, jež nepochybně existují, vždy provalí. Druhá varianta je mnohem pravděpodobnější, neboť po rozprášení marketingového oddělení Eidosu (v rámci úspor) tuto činnost zajišťuje najatá externí PR agentura Barrington Harvey. V takových, jak známo, sedí "markeťáci" většinou nezasažení herní scénou a považující otevřené lobbování za naprosto běžnou součást každodenní práce. Aniž by přitom tušili o vysoké citlivosti výsledného skóre u her, kde je to mnohem sledovanější než v ostatních zábavních oblastech.

Někdo z Eidosu jejich ústy tentokrát přímo nepřikazuje magazínům, jaké hodnocení "musí" hře, v tomto případě Tomb Raider Underworld, povinně udělit, což značí jistý pokrok. Obvolával pouze ve středu britské magazíny, aby pozdržely zveřejnění své recenze do pondělí v případě, že plánují udělit této hře nižší známku než 80%. Tento požadavek výrobce prokecl žurnalista GameSpotu UK na svém mikroblogu Twittera zástupce Barrington Harvey posléze potvrdil jeho pravost.

Člověk z této PR agentury byl ještě tak hloupý, že k tomu ve vší upřímností vyžvanil celý plán: "Snažíme se spravovat skóre v recenzích na žádost Eidosu. Cílem je, aby průměr na Metacritic byl co nejvyšší. Brand manager z americké pobočky Eidosu nás zaúkoloval tím, ať zařídíme vysoká hodnocení jen do doby, než hra přijde na pulty obchodů, opravdu, jen abychom měli jistotu, že dřívější nižší známky neodradí zákazníky od koupi." Ředitel Barrington Harvey potom dodal, že těžce pracovali na tom, aby "startovní hodnocení" před prvním víkendem na trhu byly v souladu s interními predikcemi, ale je mu prý jasné, že nemůže umlčet ty ostatní.

Abyste tomu správně rozuměli: celosvětové embargo na recenze Tomb Raider Underworld vypršelo tuto středu večer středoevropského času, na kdy se po vypětí všech sil podařilo připravit i tu naši (ačkoliv Cenega review-kód od Eidosu nedostala, jak měla, a nemohla ho tím pádem ani poskytnout žádnému českému médiu). Ale k uvedení hry v západní Evropě došlo až dnes (u nás s přeloženými titulky dle odhadu Xzone někdy v půlce příštího týdne), proto ten požadavek odložit zveřejnění článků v Británii na pondělí 24. listopadu. Některé weby, jako EuroGamer či OXM, ho hodily za hlavu a publikovaly své recenze se známkou 7/10 již v tu středu, což prý Eidosu způsobilo "problémy".

Je samozřejmě otázka, jestli média musí takové prosby (a je irelevantní, s jakým účelem vyřčené) prosby vydavatele vyslyšet, když s ním podepsaly NDA-smlouvu a dostaly od něj v předstihu review-kód, bez nějž by recenzi tak časně asi mít nemohly. Potíž je spíš v určení embarga, které Eidos býval mohl nastavit na později, ale to by zase remcaly média z USA, kde hra oficiálně vyšla už v úterý a nemůže jim zakazovat ji normálně koupit.

Jiná věc je, proč se zde výrobce tak strašně bál vyfasování nížších než osmičkových hodnocení (mimochodem všimněte si, osmička je v těchto kauzách vždy brána jako hraniční číslo, ty nižší vnímá výrobce jako "negativní recenze"). Zda tyto aktivity zrovna u vesměs povedeného dílu Lary Croft byly vůbec zapotřebí. A proč vlastně všichni kladou tak přehnaný důraz na modlu jménem průměr na Metacritic. Po dnešku se ale hnedle dívá jinak na oslavné ódy šéfa GamesRadaru, který přejmenoval web v rámci (na všech webech Future Publishing mohutné) reklamní kampaně na Tomb Riadar a udělil Tomb Raider Underworld výjimečnou devítku...

Zdroj: Tiscali Games

Sdílet:
comments powered by Disqus