Výrobce: Core design
Vydavatel: Eidos Interactive
Rok vydání: 1996
Datadisk: Unfinished business
Psal se rok 1996, kdy herní průmysl zaznamenal přelomovou událost. Vyšla hra, která započala mnohaletou sérii, rozpoutala vášeň v řadách fanoušků a především přinesla nový herní žánr a jeho zpracování. Řeč je samozřejmě o prvním díle hry Tomb Raider, s podtitulem Featuring Lara Croft, jejíž historii vám jistě nemusím připomínat.
Průlom
První díl Tomb Raideru byl přelomový hned v několika ohledech. Jednalo se o první hru, jejíž hlavním hrdinou byla žena, zároveň jako jedna z prvních her využívala pohled třetí osoby, kdy je kamera za hlavní hrdinkou.
Příběh
Lara Croft je kontaktována Natlou z Natla Technologies, aby pro ní v našla Scion, pradávný artefakt ukrývající se v hrobce v Peru. Záhy však Lara zjišťuje, že není jediná, kdo byl na danou práci najatý, že se Scion ve skutečnosti skládá ze tří částí a že se celkově věci nemají tak, jak na první pohled vypadaly.
Pohyb
Lara je ve svém prvním dobrodružství vybavena širokou řadou pohybů. Může chodit, běhat, skákat, dělat salta do strany a dozadu, dělat úkroky, plavat, dělat stojky… Samozřejmě může také střílet, sbírat a používat různé předměty, tahat posuvné bloky, spouštět páky, odemykat zámky a tak dále. Prostředí je tvořeno na základě 3D mřížky a tvořeno pomocí tzv. bloků, brzy tedy poznáte, kolik bloků může Lara přeskočit, což vám pomůže v hledání strategie, jak se někam dostat a kdy se odrazit.
Krom základních zbraní budete moci použít brokovnici, magnumy a UZI. Zabít vás krom nepřátel může například pád z výšky, utonutí, bodáky, uhoření či valící se balvany.
Prostředí
Prostředí je opravdu různorodé, prozkoumáme hrobku v Peru, navštívíme ztracené údolí s dinosaury, podíváme se do chrámu St. Francis‘ Folly, uděláme si výlet do Egypta a nakonec vše zakončíme v Natla’s mines, kde objevíme pozůstatky atlantské civilizace.
Hratelnost
Jelikož Tomb Raider vychází ze starých plošinovek, dočkáte se hodně skákání a hledání cesty dál. Z plošinovek si hra vzala i hledání klíčů a různých artefaktů. Skvělým prvkem tu jsou logické hádanky, které musíte vyřešit, aby se vám otevřela cesta dál. Občas na vás vyskočí nějaký ten nepřítel, ale hra je spíše logická, než bojová.
Hudba
Myslím si, že hudba skvěle podtrhuje atmosféru, main theme je prostě kouzelné. Dabing postav je bezchybný, hlasy jsem si rozhodně zamiloval, dodávají postavám i celému příběhu určitou hloubku. Co se mi naopak trochu nelíbilo, jsou zvuky některých nepřátel, které by mohl být kvalitnější.
Grafika
Zpracování ve 3D je na svou dobu opravdu přeborné, i když v dnešní době vypadá spíše úsměvně. Znalec dalších dílů TR se pousměje nad nenavazujícími texturami, wallpaperovým efektem a dalšími chybkami, kterých se vývojáři dopustili. Hranaté objekty a skoro žádné stínování opravdu ubírají na oku lahodícím ztvárnění, ale musíme si uvědomit, že hra vyšla roku 1996 a možnosti vývojářů byly značně omezené.
Hodnocení
Grafika: 8/10
Hudba a zvuky: 8/10
Hratelnost: 10/10
Délka hraní: 10/10
Příběh: 10/10
Celkem: 9,2