V pátek 16.3. jsme se společně s fanoušky vydali do kina zhlédnout nový film Tomb Raider. Každý za sebe jsme shrnuli své pocity a sepsali krátkou recenzi. Jaký je film v porovnání s hrou? A jaká byla Alicia Vikander v roli Lary Croft?
V každé recenzi jsou označené části se spoilery, nemusíte se tedy bát, že bychom vám omylem něco vyzradili, pokud jste film ještě neviděli.
Arakanga
Nový Tomb Raider film! Tolik let po druhém filmu s Angelinou Jolie, po mnoha promo fotkách (a promo plakátu, který sklidil výsměch kvůli žirafímu krku nešťastné Alicie Vikander, která se stala obětí zlovůle grafiků) a ukázkách jsme se konečně dočkali. Měla jsem od pátku, kdy jsme film ve skupince adminů a návštěvníků LadyCroft.cz viděli, docela dost času zvážit pro a proti. Takže jaký vlastně ten film je?
Na úvod bych ráda uvedla, že jsem se úspěšně vyhnula hype kolem filmu. Zatímco hratelnost nových Tomb Raider dílů se mi zamlouvá, hodně (a často) kritizuji scénář, příběh a předvídatelné, ploché postavy. Přestože mám velmi ráda Alicii Vikander, k celému „reboot“ filmu jsem přistupovala s mírným despektem, protože jsem očekávala, že bude oplývat stejnými nešvary, jako Tomb Raider z roku 2013 a Rise of the Tomb Raider. A světe div se...on mě ten film i docela bavil. I když pochybuji, že mi to po přečtení tohoto článku budete věřit. Já se prostě ve všem moc nimrám.
Lara se drží nejnovějšího pojetí, čili tu máme velmi mladou dívku (poprvé, co jsem fanouškem této série, je Lara mladší než já. Úplně nevím, jak se s tím faktem vyrovnat), která se potýká s traumatem způsobeným tím, že její otec beze stopy zmizel. K archeologii ještě ani nepřičichla, nešla na vysokou, nic. Má finanční problémy, které by se daly snadno vyřešit, kdyby nechala prohlásit svého otce za mrtvého. Jenže přesně to Lara nechce. A pak se k ní dostane krabička, kterou jí nechal Richard Croft v závěti...
Už v této části je krásně vidět, že ač byly z mnohých stran výhrady vůči obsazení Vikander jako Lary Croft, byly zcela liché. Lara je dobrodružná, svobodomyslná a tvrdohlavá, ale její představitelka je schopná ukázat mnohem víc- drobné emoce, strach, smutek...a to vše bez přehrávaného vřeštění, které je příznačné pro Camillu Luddington. Alicia Vikander uchopila postavu Lary za správný konec: ukazuje city, ale nesnaží se je divákům omlátit o hlavu. Její bolest je oproti projevům bolesti ve hrách uvěřitelná. Zkrátka proti hlavní představitelce nemohu namítat zcela nic. Stejně tak jsem neviděla jediný rušivý herecký výkon i u ostatních postav. Za to jim všem tleskám.
A teď to horší.
Zobrazit spoiler
Takže kde je problém? Především v tom, že scénář je leda tak průměrné béčko, které ani výborná Vikander a její herečtí kolegové nezachrání (i když musím přiznat jednu světlou výjimku, a to je zvrat ohledně Himiko ke konci filmu. Za to má scénárista můj obdiv, nečekala jsem to a bylo to velmi působivé). Celkem dlouhá expozice nevadí, jenže diváka ani dále nečeká více méně nic dechberoucího. Jako skupina jsme debatovali o míře předvídatelnosti zjevení Lařina otce na Jamataii, což pro nás byl největší zvrat. Jenže nikdo z nás si netroufl odhadovat, jestli neočekávanost přišla jen tím, že jsme byli z her zvyklí na to, že Richard Croft je, lidově řečeno, pod drnem. Jakmile se ovšem Laře ukázal, všichni jsme okamžitě věděli, že on se prostě z ostrova nedostane a tečka. A taky že ne. Jaké překvapení.
Další výtku mám taky vůči chování ostatních postav – ne jak jsou zahrány, ale co jim bylo zadáno. Doufám, že mi autor scénáře odpustí mou skepsi, ale i kdybych byla ochotná uvěřit, že čínský kapitán lodi, který pravidelně chlastá první ligu, jen kvůli zmínce o svém zmizelém otci popadne loď, Laru a pluje vstříc jisté smrti (samozřejmě v tom hrají roli peníze, ale scéna se zíráním na otcovu a jeho společnou fotku byla dost výmluvná), chování otroků na ostrově je pro mě záhadou. Prostě mi nejde na rozum, že by se lidé, kteří po mnoha letech tvrdé práce a neustálé hrozby smrti mají konečně šanci na svobodu, by riskovali životy jen proto, že výše zmíněný kapitán prostě chce zachránit nějakou Angličanku a oni jsou mu zavázáni, protože jeho otec kdysi položil život pro ně. Šlechetné, ale kde je nějaký pud sebezáchovy?
Dále tu pak máme problém, který mi drásal nervy během celého finále. Ono by to finále totiž bylo hezké, kdyby nebylo jak jeté přes kopírák z Indiana Jonese a poslední křížové výpravy.
Zmizelý otec? Check.
Poznámky otce v deníku, které odhalují místo starověkého artefaktu neskutečné hodnoty? Check.
Dítě tohoto dobrodružného otce, které neúmyslně donese deník přímo záporákům? Check.
Otec použitý k vydírání hlavní postavy, aby získala artefakt pro záporáky? Check.
Zkoušky v hrobce, které se ovšem dají překonat pomocí otcových poznámek v deníku? Check.
Záporák, který je zabit pomocí tohoto artefaktu (v případě Jonese tím, co si myslel, že ten artefakt je)? Check.
Jasně, Lařin otec se odtamtud nedostal, ale chápeme, že. Trocha originality by neškodila.
No a pak má poslední kritická poznámka, kterou ovšem opakuji u všech nových Tomb Raiderů od Legendy, takže se týká spíš směru Tomb Raideru obecně než jen tohoto filmu: Lařina rodina. Nejde mi o to, že Lara nějakou rodinu oproti vyděděnému originálu má, to by bylo v pořádku. Ovšem to, co mi velmi vadí, že osekání silné, samostatné dobrodružky, na holčičku, která pouze následuje stopy svého otce. Ano, Lara Alicie Vikander ukazuje i záblesky vlastní osobnosti, ale to přisuzuji spíše talentu herečky. Vše, co Lara dělá a chce dělat, čím chce být, to vše pochází od jejího otce a od toho, že ona „není tenhle druh Crofta“ nebo naopak je, podle toho, jestli to říká ona nebo někdo jiný Dokonce ani archeologie pro ni v tomto filmu nic neznamená, podle závěru filmu (kde je mimochodem velmi hezký příslib Lařiny budoucnosti) to nevypadá, že by ji zajímala historie, ale pouze osobní vendeta vůči Trinity. Třeba v dalším díle Lara konečně vystoupí ze stínu svého otce a začne být více sama sebou. Toto podání Lary mi ale v ústech zanechal hořkou pachuť kvůli tomu, že jeden z nejsilnějších ženských vzorů v herním světě byl změněn tak, aby byl – stejně jako mnoho jiných – závislý svým vznikem, povahou i cíli na mužské postavě.
Nechci ale znít zcela negativně, i když tak určitě předchozí odstavce zněly. Pokud jste fanoušky rebootu série Tomb Raider, tento film vám rozhodně má co nabídnout. Sem tam vtipné hlášky, příjemné zasazení, hezké akční scény, výborný výkon Vikander a návrat do hrobek v závěru filmu, to vše se mi velmi líbilo. Nebýt výše zmíněných neduhů, odcházela bych nejspíš se zcela kladnými pocity. Takhle i přes drobnou rozmrzelost s nadějí koukám po pokračování filmu, kde se snad postava Lary více rozvine a půjde vlastní cestou. I kdyby vás ale zrovna nové pojetí TR neoslovilo, dejte tomuto filmu šanci. Rozhodně nijak neurazí a třeba i trochu nadchne.
Pablo
Je to již dva dny od chvíle, kdy jsem viděl film a mezitím jsme se ještě stihli sejít v čajovně, abychom některé aspekty tohoto snímku probrali, a díky nimž jsem si uvědomil další věci, kterých jsem si na první zhlédnutí nevšiml. Rovnou říkám, že jsem šel do kina pln skepticismu. První trailer mě za Boha nepřesvědčil a říkal jsem si: „hmm, tak takhle teda vážně ne.“ Druhý trailer už byl o něco lepší a hlavně obsahoval tu hezkou předělávku písně Survivor. Další věc, se kterou jsem měl obrovský problém už od počátku, je herečka Alicia Vikander. Ona na mě prostě nepůsobí jako žena, která by mohla být tímhle druhem hrdinky “Not that kind of Croft“. Působí křehce, drobně. Neočekáváte od ní to, co od naší Lary. Pořád jsem si ale opakoval, neměj předsudky. Třeba tě to mile překvapí. A víte co? Kupodivu mě to překvapilo. Upozorňuji, že následující odstavce budou obsahovat spoilery. Kdo tedy ještě neviděl, možná ať nečte.
Film bych označil jako takovou kombinaci her Tomb Raideru 2013 a Rise. Řeknete si, pokud jsem hrál hry, může mě snímek něčím překvapit? Odpověď je: Ano, může. Mimo všechny nám známá témata ze hry se režiséru Roaru Uthaugovi přece jen podařilo zakomponovat několik vlastních, originálních prvků. Je to dobře? To je spíš na názoru každého z nás. Za mě tak půl na půl. Ale začněme hezky od počátku.
Zobrazit spoiler
Všechno to začíná v Londýně, kde se s Larou setkáváme. Poznáváme ji jako osobu, která by mohla být kdokoliv z nás. Její život, její charakter. Zjišťujeme, že se potýká s finančními problémy, živí se jako kurýrka na kole, má koníčky jako kickbox a vzhledem k tomu, že se nedokáže smířit se ztrátou svého otce a nevěří tomu, že by mohl být po smrti, odmítá převzít majetek rodiny Croft. Tuto pasáž bych považoval pro někoho za zbytečnou – netýká se moc hry, ani příběhu, pro mě osobně však velmi zábavnou. Několikrát jsem se usmál nad Lařinými hláškami a trochu mi připomínala tu naši starou Core Laru. Scéna pronásledování “lišky“ na kole mi přišla jako jedna z nejlepších v celém filmu.
Netrvá dlouho a Lařina opatrovnice Ana (ano, ta Ana) ji přesvědčí, aby se se ztrátou otce konečně smířila. Lara se tak dostane přes své dědictví (které opět nepřevezme) k japonské skládačce, která ji postupně začne odhalovat, že její otec nebyl jen kancelářská krysa, ale také dobrodruh, který pátral po osudu zlé mytické japonské císařovny Himiko a ztraceném ostrově Jamatai. Tato pasáž je trochu zbytečná, protože nám jen řekne to, co bylo už jednou řečeno v úvodu. Proto měla být buď vypuštěna tam, nebo zkrácena zde. V každém případě to Laru zavede do Honk Kongu, kde se začne potýkat s prvními nebezpečími krutého světa tam venku mimo Londýn. Dle mého až tady si reálně začne uvědomovat, že tahle cesta není jen sranda, ale že ji může jít reálně i o kejhák. Zároveň se setká s další “hlavní“ postavou Lu Renem ztvárněnou hercem Danielem Wu. Možná si říkáte, proč jsem dal do uvozovek slovo hlavní. Jde o to, že tento herec měl v rámci propagace filmu dokonce vlastní sólo plakáty, ač jeho postava tam není až tak podstatná. Pravděpodobně to je proto, že WB cílil na čínský trh, který považuje za jeden z hlavních příjmů tohoto filmu a přece jen tamější obyvatelstvo přijme film spíše lépe, když ho budou propagovat někým s jejich kořeny.
Následuje pasáž nám všem velmi dobře známá a to jest příjezd na ostrov. Scény na lodi jsou prostě dobré. Připomínají úvod do hry z roku 2013. Lara hláškuje, vše je dobře zpracované a vlastně není jim co vytknout. Tím se dostáváme na ostrov, kde se konečně setkáváme s hlavním záporákem známým ze hry - Mathiasem, kterého hraje herec Dominic West. Jeho výraz je tak dokonale přiblble tupý. Působí jako blázen a možná bychom takoví byli všichni, kdybychom se 7 let v kuse zabývali hledáním vstupu do hrobky císařovny Himiko. Lara se stává jeho otrokyní ve výkopu, ale dlouho to netrvá, neb její společník Lu jí pomůže k vysvobození. Zde se dostávám k několika nelogickým rozhodnutím Mathiase. Proč nezabil Lua, když mu evidentně zabíjet lidi nedělá problémy a když Lu šel vyloženě proti němu? Co očekával Lu, že udělá Lara na svobodě? Myslel si, že uteče z ostrova? Kam? Těžko říct.
Dostáváme se k další krásné scéně, která je doslova jako ze hry, a to jest Lařin útěk pryč z tábora. Co musím Alicii jednoznačně pochválit je herecký výkon. Její bolest je tak reálná. Zvuky, které vydává oproti Camille Luddington (dabérka Lary ze hry). Utrpení, které prožívá při první vraždě. Otázkou je, proč toto utrpení tak rychle utnou návratem postavy, kterou nikdo z nás nečekal a kterou se podařilo během veškeré propagace tak dobře ukrýt. Lařin otec totiž žije. Šok! A já si původně myslel, že to je šílený domorodec z jedné z prvních scén ze hry z roku 2013. Když za ním Lara leze do jeho jeskyně na skále, je už v tu chvíli probodnutá dřívkem v boku. Skálu vyleze v pohodě, ale když už je konečně nahoře a uvidí svého otce, náhle se rychle zhroutí, jak moc ji to bolí. Dává tohle logiku? Stejně jako ve hře, i zde platí, že Lara je zraněná a v bolesti, jen když se to hodí do scény. Nastane sled událostí, kdy se otec chová jako úplné pako (osvobozování tábora a otevírání hrobky).
Celkově vidím problém v tom, jak je celý ten ostrov ve filmu navržen. Jak tam mohli vstup do hrobky Himiko hledat 7 let, když působí celý ostrov tak malým dojmem. V podstatě stačilo dojít k jediné podezřelé skále a tam to bylo. Každý, kdo hraje geocaching, by to věděl. Zatímco ve hře je ostrov rozsáhlý s mnohými pohořími, skalami, obrovskou junglí, lesy, plážemi a několika městy, tady prostě není nic. Je to celé tak malinkaté. Vlastně celé Lařino dobrodružství na ostrově se odehraje během dvou, max tří dnů. Nějak se z toho vytratil ten pocit osamělosti. Hrdinky, která musí přežít jen s tím, co má. Se svými vlastními dovednostmi.
Přes další úskalí se dostáváme až do hrobky císařovny Himiko. Zde mi přijde, že si autoři vzpomněli, že vlastně jedeme podle hry a proto musíme řešit hádanky typu skládání barevných sklíček. Proč prosím? Tohle byla opravdu nejnudnější část celého filmu. Co funguje v počítačové hře (skládání puzzle), prostě nemůže fungovat ve filmu. Líbilo se mi ale to, jak byla na konci vyobrazena císařovna Himiko. Ztvárnili ji jinak, než jsme viděli ve hře, čímž jsme se vlastně dostali k dalšímu nečekanému zvratu. Ona byla hodná! Ne každému se tenhle nápad může líbit, ale aspoň byl originální a kupodivu dost realistický.
Vytvořit film podle počítačové hry není jednoduché, a jak víme z minulosti, téměř nikdy se to nevydaří. Tento “filmový žánr“ je většinou velmi špatný (BloodRayne, Resident Evil, Doom , Need for speed aj. Schválně se chci vyhýbat původním TR filmům), což se ale naštěstí nedá říct o posledním zpracování Tomb Raidera. Tvůrci se evidentně rozhodli pojat film z několika úhlů. Lara jako osobnost, ostrov ze hry, prvek přežití (příliš krátký), film jako hra a pár vlastních originálních zvratů. Přitom dali hráčům požitek z toho, co dobře znali, ale i z toho, co pro ně bylo nové. Alicia Vikander předvedla skvělý herecký výkon. Nebyla jen tou ufňukanou Larou z roku 2013, ale snažila se tam přece jen hodit něco málo z té původní Core Lary. Pro mě tedy byla příjemným překvapením. I tak si ale myslím, že film nijak nevyčnívá z průměru dnešní tvorby svou kvalitou, či originalitou. Zajímalo by mě však, jaký by byl můj názor, kdybych nebyl fanouškem série. Zdálo by se mi to lepší? Horší? Těžko říct. Za mě má film příjemných 70%
constantine
V pátek jsme společně s fanoušky vyrazili na promítání filmu Tomb Raider. Musím říct, že jsem byl příjemně natěšený, protože se mi oba trailery líbily. Ukazovaly mix akce, hádanek, pastí, soubojů… prostě vše, co hra Tomb Raider 2013 obsahovala (a možná i víc těch hádanek, než bylo ve hře, zvlášť v druhém traileru).
Trochu mne znervózňovala absence spousty postav ze hry, ale chápal jsem, že by pro ně ve filmu nebyl moc prostor. O to víc mne pak zajímalo, co si pro film vymyslí a jak se se vším poperou.
Zobrazit spoiler
Začínáme v Londýně u Lařina každodenního života. Jako u každého filmu je potřeba uvést diváka do situace, naznačit, jak Lara začínala. V tomto případě jako obyčejná holka, která se snaží vydělat peníze na nájem, se zálibou v kickboxu. Pomalý rozjezd krásně doplňují vtipné hlášky, a tak vše nepůsobí jen nudně. Liščí závod je supr scéna. Z trailerů a fotek z natáčení jsem se bál, že ve filmu bude ukázáno, jak je Lara poslíčkem, a budeme tak 5 minut sledovat, jak se Lara na kole proplétá londýnskou dopravou, aby doručila nějaké zásilky. Závod to tedy krásně osvěžil.
Následně se setkáváme s postavou velmi dějově důležitou z Rise of the Tomb Raider- Anou. Opět se vrátím k trailerům, protože mi z nich vůbec nenapadlo, že by ta postarší dáma v oblečku mohla být Ana. Za mne tedy krásné překvapení a taková lehká příprava na případné pokračování, kdy představili důležitou postavu hned zezačátku, aby se nemusela náhodně vynořit v díle druhém, jak tomu bylo právě u Rise.
Lara dostává první rébus a míří do Croft manor. Otcova pracovna vypadá krásně, i když trochu nechápu, jak se tam všechny jeho materiály dostaly. Když byla Lara malá, odjel otec na Yamatai hledat vchod do hrobky - jakto, že má tedy v pracovně poznámky o tom, že vchod nalezl? A nahrávky na kazetách? To odjel na Yamatai, našel vchod, pak se vrátil domů s poznámkami, nechal je v pracovně, a pak znovu odjel na Yamatai, nyní bez poznámek (když už věděl, kde vchod je)? To samé mne zaráželo na hrách, kde Lara poslouchá otcovy nahrávky v nových lokacích, které objeví. Následuje tedy jeho kroky. Ale… kde ty nahrávky získala? Jak se k ní dostaly?
Každopádně film pokračuje dál a my se dostáváme k lodi Endurance, která nepůsobí tak majestátním dojmem, jako ve hře. Což by ani nevadilo, alespoň jí uřídí jeden člověk a není potřeba celá posádka. Následuje však další záhada - Richard chtěl koupit loď od Luova otce. Na fotce je Endurance. Pak Richard odjel do Hong Kongu, setkal se s Luovým otcem a společně odpluli na Yamatai. Použili tedy jinou loď?
Ztroskotání lodi je velmi podobné jako ve hře, a pěkně filmově zpracované. Na ostrově mi trochu chyběla scéna, kdy Lara visí hlavou dolů a musí se osvobodit, ale opět chápu, že kvůli zjednodušení museli vypustit poblázněné uctívače bohyně Himiko. Lara se ale hned setkává s Mathiasem a dozvídá se, že právě on zabil jejího i Luova otce. Velmi rychle se ale Laře podaří uniknout a čeká jí smršť akce ve formě pádu do řeky, vraku letadla a padáku.
Ve hře se mi tahle série událostí moc nelíbila, působilo to moc neuvěřitelně - pod Larou neustále něco padalo, bortilo se, pak na ní spadlo letadlo, neustále nějaká vyumělkovaná akce. Vždycky jsem si u hraní říkal, jak je to přehnané a spíš filmové, než herní. A ono to ve filmu fakt funguje. Akce střídá akci, pěkně to na sebe navazuje a divák se nenudí. Do toho Lara v mezipauze hodí ironickou hlášku a výsledek je suprový.
U té řeky mi poprvé u filmu napadlo, jak by to vypadalo, kdyby tam Lara zemřela. Všichni, kdo jste hráli, jistě chápete - Lara je unášena divokým proudem, musíte uhýbat doleva doprava, a najednou vám v krku skončí zabodnutý obří kůl. A pak ještě desetkrát. Jak by to vypadalo ve filmu? Kdyby ukázaly Lařiny ikonické smrti, pak by byl “load” a začala by v řece znova? Nebo to dát alespoň jako bonusový materiál na DVD, bloopery?
Děj se posouvá dál a jsme u Lařina prvního zabití člověka. Scéna je to smutná a dojemná, hodně to na mě v kině působilo. Bohužel je hned uťatá a následuje pronásledování podivné osoby skrz les. Následně se ukázalo, že to byl její tatínek (když mu poprvé řekla tati, myslel jsem, že je zmatená a halucinuje). Takže velký zvrat oproti originálnímu příběhu. Na druhou stranu film postrádá “otcovskou” postavu ve formě Rotha, takže má možná její otec své opodstatnění. U něj zároveň Lara získá svůj ikonický luk.
Následující stealth akce je dalším supr připomenutím hry - říkám si, že film nám ukázal další důležitou herní mechaniku z TR2013. Následuje další přestřelka a pak už nám Lara otevírá hrobku sluneční bohyně Himiko, aby do ní všichni mohli vstoupit.
Hrobka je krásně zpracovaná a líbila se mi temnota, která jí prostupovala. Se světlem dohlédnete jen na kus před sebe, zbytek je zahalen. Ale co by to bylo za hrobku bez pastí? I zde máme bodáky ze země, propadající se podlahu a další. Opět krásné navázání na Tomb Raider hry (až na trapný barevný rébus, který měli nahradit něčím jiným).
Na konci se dozvídáme, že Himiko byla ve skutečnosti hodná, pouze nakažená nějakým virem, který se šíří pouhým dotekem. Opět krásný twist oproti hrám, velmi nečekaný, ale ve výsledku funguje. Trochu mi to ale připomnělo Pandořinu skřínku, kterou našla Lara ve filmu Craddle of Life. Tu sice neotevřela, ale musela ji také nechat v hrobce, aby nevynesla nákazu ven. Během finálních scén se Laře podaří ukořistit další ze svých ikonických zbraní - červený cepín. Smrt otce je krásným ukončením této dějové linky a my se tak dalších X dílů nemusíme stresovat, jestli vlastně je, nebo není naživu.
Zpět v Londýně zjistíme, že Ana není hodná opatrovnice, jak se snažili ve filmu naznačit (i když hráči to zajisté čekali). Poslední perličkou na závěr je Lara s copem a dvěma pistolemi - narážka na příští film? Také to vypadá, že obnovíme Croft Manor (k čemuž se ve hrách dostalo až v Rise).
Abych to shrnul - Tomb Raider je zajímavý akční film, dle mého dost povedený. Dokáže nabídnout napětí a zábavu jak pro TR fanoušky, tak pro úplné nováčky. Některé změny oproti hře mne mrzí, ale z hlediska pospojitosti filmu je chápu. Alicia je skvělá a uvěřitelná Lara a i ostatní postavy ukázaly skvělé herecké výkony.
Jediné, co mne mrzelo trochu víc, je poměr času stráveného v hrobce oproti zbytku filmu. Třeba bych zkrátil Londýn a přidal další pasáž do hrobky. Přeci jen se jedná o Tomb Raider. Na druhou stranu musel být příběh mladičké Lary nějak uveden a třeba se více hrobek dočkáme ve filmovém pokračování. Za sebe dávám 75%.
