K nám, domů, do Prahy, do Podolí, do lékárny, do kanálu se s Larou vypravíme tentokrát! Ano, slečna Croft tentokrát zamířila do mokrých a havětí zamořených kanálů a podvodních struktur, kde by měl spočívat Dračí král. Jeho ostatky Lara nijak nechce, měl by ale u sebe mít zápisky o mýtických uměních a znalostech, které za života získal. Čeká ji spousta pastí, skákání, šplhání a samozřejmě i zvířátek.

Jak se vlastně tento mocný vládce dostal do kanálu? To je delší historie. Nebyl za svého života moc populární, jednal krutě, nespravedlivě a nechával popravovat své písaře, jakmile pro něj dokončili knihy. Navíc se objevila i obvinění, že zneužíval sil dýky Xianu. Nakonec tak mocný vládce o dýku přišel a byl vlastními lidmi vyhnán. Ve vyhnanství pak našel kobky, nebo spíše stoky, ve kterých se usadil a začal sepisovat vše, co se za dlouhá léta dozvěděl a naučil. Jenže ouha. Prostředí kanálů pro něj nebylo zdravé, brzy se zbláznil a začal vytvářet spoustu pastí, aby své vědění ochránil. A to si Lara vzala osobně.
Level se chová jako Tomb Raider 1, jak koneckonců můžete vidět i ze snímků obrazovky. Je tu jediný rozdíl - Lara má cop. Jinak můžete počítat s klasickými pohyby z Tomb Raider 1, čili Lara neumí sprintovat, krčit se a všechny tyto vymoženosti. Autor ale zajistil, aby Lara uměla dělat kotrmelce ve vzduchu, což je velký přínos. Hratelnost je skvělá a nostalgická, nasvícení i prostředí připomíná Lařino první dobrodružství. Určitě vám textury i geometrie trochu připomenou level cisterny.

Popisek levelu nám sliboval pasti a nebojte se, najde se jich tu skutečně dost. Ne zase tolik, abyste vzteky zahodili klávesnici, ale sem tam na člověka vylétne šíp, se kterým nepočítal, jindy projde po zrádné propadající se podlaze, pod kterou se skrývají bodáky. Způsobů, jak v tomto levelu zemřít, je docela dost, celkem časté je kromě pastí i utopení, rozdrcení a sežrání. Pokud jste hráli klasické Tomb Raidery, neměli byste mít problém level dokončit, nečekejte ale hladkou jízdu. Sama jsem level dokončila bez jediné lékárničky (lvi a gorily, vy bestie) a na závěrečném útěku jsem se zasekla snad na dvacet smrtí, než se mi podařilo dobře načasovat skákání po rozpadající se podlaze. Překvapilo mě ale, že jsem u hraní nebyla frustrovaná. Věděla jsem přesně, kde jsem udělala chybu, takže jsem se poučila a zkusila to znovu. Stejným způsobem musím pochválit autora i za to, jak dobře se v levelu dá vyznat. Párkrát jsem se zasekla, ale nikdy ne tak, abych musela konzultovat návod. Navíc jsou prostředí krásná a dobře rozpoznatelná, i s menším množstvím předmětů a textur.
Ráda bych se taky pozastavila nad nehodou, co se mi stala v konečné fázi levelu. Netuším, jak jsem to udělala, ale nějak jsem náhodou přepnula rychlost hry na x2. To znamená, že najednou vše začalo ubíhat hrozně rychle, já nebyla schopná ani zatočit a než jsem přišla na to, jak vše spravit, Lara se asi čtyřikrát utopila. Ptáte se, jakým tlačítkem jsem to udělala? Nevím. Asi někde u tabulátoru. Ale v zoufalství jsem nakonec začala procházet config soubory a hledat text "speed", abych tam přepsala číslo. To se také po nějaké době povedlo, jinak byste tuto minirecenzi nečetli. Myslím, že až s takovým dobrodružstvím slečna Croft nepočítala.
Co říct závěrem k tomuto levelu? Je to krásný návrat do časů, kdy pro nás byl Tomb Raider 1 vrcholem moderní grafiky. Lara toho moc nenamluví, hudba je úsporná, ale moc hezká. Je to přesně ten typ dobrodružství, po kterém moje srdce často touží - nepřekombinované a s přiměřenou výzvou. Pokud jste měli rádi první díl, určitě si The Forgotten Sewers stáhněte, nebudete litovat.

Level si můžete stáhnout ZDE.