Beyond the Basics 2024: Egypt

Stejně jako každý rok, i letos jsme se dočkali hojné nadílky levelů ze soutěže Beyond the Basics (kdysi známé jako Back to Basics), tentokrát v souhrnném tématu Egypta. Pojďme se tedy blíže podívat na letošní příspěvky i pravidla.

(tento článek pro vás píšu já, Arakanga. Ovšem constantine má stejně mnoho názorů a dojmů, jako mám já, takže je pro vás doplnil v kurzívě).

 

O soutěži a pravidla

Pokud neznáte Beyond the Basics, jedná se o anonymní soutěž tvůrců levelů i hráčů, kdy organizátoři dodají soubor herních předmětů, textur, Lařina oblečku a hudby/zvuků, z nichž pak autoři musí vytvořit svůj vlastní level. Tyto levely jsou pak BtB 2024 anonymně zveřejněny spolu se seznamem autorů, kteří se účastnili. Po dva měsíce mají hráči možnost levely hrát, hodnotit a taky si tipnout, kdo který level vytvořil. Velkého rozuzlení se dočkáme 1. září 2024, kdy budou zveřejněni skuteční autoři levelů. Oceněni nakonec budou tři hráči, kteří tipovali nejlépe, a tři tvůrci, kteří - po odstranění nejvyšších a nejnižších hodnocení - budou mít nejlepší výsledky.

Letos se sešlo levelů šestnáct. S constantinem jsme se rozhodli pro vás několik z nich odehrát a zrecenzovat, takže během následujících pár týdnů uvidíte zveřejněné naše názory a dojmy na čtyři z nich. Do začátku jsme se vám ale rozhodli shrnout naše prvotní pocity, které se týkají všech levelů. Jedná se totiž o posouzení budovatelského balíčku, čili předmětů a textur, které BtB organizátoři dali tvůrcům levelů k užití.

 

To dobré, to špatné a Lařin model

Už ze screenshotů je vidět, že si tvůrci objektů a textur s nimi skutečně vyhráli. Není jednoduché vytvořit na egyptské téma něco nového, hlavně proto, že předměty soutěží se všemi původními objekty z Tomb Raider: The Last Relevation. Textury jsou krásné, ostré a čisté, krásné navazují a dotvářejí atmosféru. Oceňuji i kombinaci textur jakoby starých, poznamenaných časem, a dobře zachovalých.

Co se týče statických objektů jako jsou sochy, architektura, rostliny a podobně, většina vypadá krásně. Našlo se jen několik, které mě spíš rozesmály, než uchvátily. Jeden ze sarkofágu má až groteskně velkou hlavu, takže vypadá poněkud neproporčně. Socha ptáka (asi ibise?) na Laru zírá, jako kdyby jí ukradla zob. Nebo jako kdyby viděla Lařin model, ahem...ale o tom později. Většina předmětů je ale krásná, perfektně sedící do tématu, no a samozřejmě HD a detailní.

 

Nepřátelé, animované předměty a spojenci spadají do velmi podobného popisu, jako statické předměty. Oceňuji animované postavy, které dodávají hernímu světu větší uvěřitelnost, nepřátele, kteří vypadají ještě děsivěji ve vyšším rozlišení. I zde se najde pár, nad kterými se hráč musí pousmát - obrovská macho mumie, která nutí člověka klást si otázku - co to před tou mumifikací bylo za živočišný druh? A pak starý známý dráček z Tomb Raider: The Last Revelation, který byl ovšem ještě trochu více poegyptštěn (možná pomocí vteřinového lepidla, aby mu módní doplňky ze šupin nespadly?). Jako modely, které se mi naopak velice líbí, chci vyzdvihnout kostlivce a harpyje. Deset z deseti, žádné připomínky.

 

 

 


Objekty i textury jsou opravdu nádherné a velmi povedené. Je vidět, že si na tom tým autorů dal záležet. Egypt mi často přijde jako takové opomíjené téma. Všichni jsou jím asi přesyceni :) Když jako autor hledám kvalitní moderněji vypadající objekty a textury z Egypta, tak je docela těžké sestavit balíček, kterým bych si vystačil na celý level. 


 

Jediná moje hnidopišská připomínka? Je tam Jonah. Jonah má s Egyptem společného asi tak nic, absolutně nechápu, který admin ho tam protlačil a proč. Jeden z levelů, který jsem odehrála, má jako hlavní pointu najít Jonaha. Milí čtenáři, za sebe vám upřímně řeknu - Jonah za takovou námahu nestojí. Mně ne. Ale ten level ano, takže jsem hrdinně předstírala, že ho Lara z nějakého důvodu najít chce.

No a nyní se dostáváme k jádru pudla. Lařin model, Lařiny zvuky a Lařiny animace. Ráda bych ještě jednou připomněla, že vše do toho momentu jsem hodnotila naprosto kladně, nebo jen s drobnými poznámkami. No tak přesně tohle se v této sekci nestane. Proč? Pojďme si o tom pohovořit v detailu.

Mým prvním problémem se stala, stejně jako v minulých soutěžích, Lařina animace běhu. Snažím se pochopit jejího autora, který zjevně chce, aby Lara běhala více legendovsky, ale Lařin šemíkovitý poklus způsobuje jednu velmi nešťastnou věc - z pohledu na něj dostávám kinetózu. Ráda bych řekla, že jen přeháním pro účely článku, ale ne. Z delšího pohledu na běžící Laru se mi skutečně chce zvracet. Naštěstí už nejde o tak strašný případ, jako bylo v BtB: Tibet, kdy se s Larou houpala i kamera, faktem ale zůstává, že důvod, proč pro vás mohu zrecenzovat jen dva levely - a to ty kratší - je, že si příliš vážím své klávesnice, než abych ji ohodila obsahem svého žaludku. Za mne je tohle primární věc, která bohužel zaručuje, že si delší levely z této série nikdy nezahraji, a ani u krátkých nevydržím hrát déle než 20 minut v kuse.

 


Bohužel se tady musím přidat. V BtB Tibet jsem se účastnil jako jeden z autorů, a už tehdy mi animace běhu vadila. Pamatuji si, že si na ni stěžovalo více autorů, ale hlavní organizátor BtB (který tuším animaci i vytvořil) odmítal jakoukoliv kritiku s tím, že teď už ji měnit nebude. Jak vidím, i po několika letech je houpající se animace běhu stále používána. Musím říct, že mi stačí 5 minut hraní a lehce se mi z ní točí hlava. Je to škoda, protože ostatní objekty i textury vypadají skvěle. Chápu, že se autor chce nějak odprostit od klasiky (a ani ten Jonah by mi nevadil), ale použít animaci, ze které se mnoha hráčům dělá špatně, není dobrá cesta. 


 

Lařiny zvuky jsou změněné též. Na co, ptáte se? Na některé ze survivor trilogie. A řeknu vám - bolí to. Člověk, který prosadil mocné "HUÁÁÁÁÁRGHŮŮŮŮRGHHHH" jako zvuk Lařiny smrti na bodácích, by si měl poslechnout slova moudrého pana Christophera Lee, který věděl, jak zní umírající člověk, kterému někdo probodne plíce. A nebo by stačilo ono krásné rčení, že méně je někdy více.

No a poslední bod. Lařin model. Než nechám screenshoty mluvit za ně samotné, ráda bych shrnula pár problémů, co mám s Lařiným modelem. Podle mého názoru (to znamená, že mě nesmíte sežrat zaživa, i kdyby se vám ten model líbil!) je to nejhorší předmět v celém Beyond the Basics. Protože:

  • Lara má neskutečně nafouknutý hrudní koš (ne prsa, skutečně hrudní koš). Z pohledu ze strany vypadá poněkud zeppelinovitě.
  • Něco se stalo Lařiným kraťasům, a to něco je nejspíš mistrovství ve skládání origami. Záhyby na jejích šortkách vytvářejí fascinující geometrické obrazce, jak u běhu, tak u šplhání.
  • Lařin obličej...je. Prostě je. Něco. V době, kdy máme k dispozici tolik krásných modelů klasické Lary, toto nikdo nemusel vidět. Díky bohu, že Laru většinu času vidíme jen zezadu, a tak jejím hlavním problémem po většinu hry zůstává pouze origami pozadí a hop sem hop tam běh.

 

A teď už ty screenshoty.

 

Závěrem bych ráda dodala drobnost, na kterou jsem narazila. Možná jde o nešťastnou shodu okolností, ale když Lara běží (ne sprintuje, na screenshotech normálně běží), vypadá kombinací předehnuté animace a nafouhlého hrudníku jako dromedárek.

 


Opět musím potvrdit. Předmět Lary je hodně špatný. Přirom existuje tolik krásných obleků, vybavuji si takový Archeologist set, myslím že od Po Yu, který jsem vždycky chtěl použít. Moderní, HD, extrémně pěkný. Tato hrbatá nafouknutá Lara s tenkými ručičkami a divnými proporcemi is not it. 

Hlas Lary z TR2013 byl použit už v BtB Tibet a nesedl tam, stejně tak jako nesedí tady. Já mám hlas Camilly rád, ale proč musel autor vybrat ty nejhorší a nejhlasitější výkřiky na sebemenší zranění? To křičení bylo přehnané už v TR2013, ale tam se Laře aspoň děly hrozné věci. 


 

Nové funkce díky enginu TEN

Abychom se dostali zase k něčemu příjemnějšímu, ráda bych upozornila na velkou variabilitu nových funkcí enginu TEN, které dělají mnohé levely naprosto nezapomenutelné. Ať už jde o lehce otravnou, ale nutnou mechaniku, která Laru donutí v některých částech levelu jen chodit, sebrání louče, která Laru nutí běžet, ale jde s ní prorazit cihlová zeď, či možnost vyskočit a položit louči na vyšší kvádr, dočkáváme se v těchto levelech skutečných novinek. Samozřejmostí jsou pak nové pohyby jako vyskočení o římsu výš, točení na tyči známé z Chronicles, či odraz od stěny opačným směrem. Tvorba levelů se skutečně posunula a tyto funkce už nejsou horko těžko funkční, ale hráč se na ně může plně spolehnout. Zkrátka moje srdce plesá.

 


Já už jsem s TEN trochu experimentoval a těch možností je tam opravdu neskutečně. Jsem rád, že už se dostávají i do soutěží, protože třeba u BtB Tibet bylo použití TEN stále zakázané. Z nových animací mám radost. V levelu, co jsem hrál já, byla při prvním použití nového pohybu vždy textová nápověda, co má hráč stisknout a jak nový pohyb použít. Takže se určitě nemusíte bát, že se někde zaseknete nebo nebudete vědět, jak dál.


 

Závěrem

Letošní Beyond the Basics má mnoho co nabídnout. Oba levely, které jsem hrála, jsou naprosto jiné, každý z nich zábavný jiným způsobem. Objekty jsou krásné, z textur plesá mé mladé TombRaiderovské já, které hrálo rozpatlaný Tomb Raider: The Last Revelation v nelidském rozlišení. Asi proto mě tak mrzí, že Lařina animace větší měrou a Lařin model měrou menší moji radost z této soutěže výrazně kazí. Nerada bych spekulovala, proč tyto ne zcela povedené prvky zůstaly, vím ale, že při poukázání na problematiku špatné animace běhu v BtB: Tibet organizátor za ni zodpovědný nevzal zpětnou vazbu příliš dobře a odmítl ji reflektovat.

Přesto by ale byla škoda, aby tvrdá práce jak tvůrců levelů, tak těch, kteří přispěli objekty a texturami, přišla vniveč. I pokud váš žaludek bude na stejné vlně, jako ty naše, doporučuji dát letošnímu Beyond the Basics šanci. I pokud nechcete soutěžit, levely pro vás zůstanou přístupné na TRLE.net nadále. A my budeme moc rádi, když nám řeknete, jestli jste hráli některý z námi recenzovaných, nebo jestli třeba máte nějaké vlastní doporučení, které bychom rozhodně neměli minout.

 


Za sebe ještě doplním, že mne mrzí, že jsem se o BtB 2024 dozvěděl až asi měsíc před skončením tvořící fáze. Kdybych věděl, že je letošní téma Egypt, určitě bych se do soutěže přihlásil a nějaký level vytvořil (i přes znechucení zvuky, animací a Lařiným objektem se jedná o velmi kvalitní balík, který možná využiju při budování jiného levelu). 

Jak už psala Ari, tak levely mají určitě co nabídnout, je tam krásně vidět posun od těch klasických levelů k modernějšímu pojetí s novými pohyby a možnostmi.

A nakonec doplním, že doufám, že se vám naše recenze budou líbit. Můžete se těšit na znovuoživený Občasník, kdy vám každé 2 týdny přineseme novou recenzi :) 


 

Použité screenshoty jsou z levelu Magic Amulet of Bastet

Stránku s pravidly a stažením levelů naleznete ZDE

Sdílet: