Dojmy z dema Shadow of the Tomb Raider

Díky tomu, že jsme členy oficiálního fansite programu, nám Square Enix zasponzoroval cestu a ubytování v Londýně, abychom mohli navštívit Reveal Event hry Shadow of the Tomb Raider. Všechny své dojmy z eventu i dema hry vám zde sepíšeme. Poznatky jsou převážně moje, ale Arakanga je doplní o svůj vlastní pohled (to proto, abychom neopakovali to, co hodnotíme stejně). Snad vám tak tedy dáme k dispozici širší pohled z více úhlů :) Fotky jsou pak společné od nás obou.

 

Reveal Event

Event se konal ve Welsh Chapel v Londýně a ihned po vstupu jsme byli ohromeni tím, jak se organizátorům povedlo tuto lokaci vyzdobit. Vstupní lokace byla vyzdobena ve stylu Dia de los Muertos (oslavy Dne mrtvých v Mexiku). Všude byly svíčky, barevné lebky a spoustu barevných květin. Přiznám se, že jsem napřed ani nechápal, jestli se jedná o speciální výzdobu, nebo je tato výzdoba v kapli celoročně. Postupně jsem si však začal spojovat dějové zasazení hry a jednotlivé střípky (barevné lebky, květinové girlandy) a došlo mi, že je celá výzdoba součástí eventu.

Constantine nebyl v tom zmatení sám. Asi nejvíc rušivě na mne působily neonové kříže, které se mi ke zbytku výzdoby moc nehodily. Až v moment, co jsem uviděla tzv. sugar skulls, zdobené lebky, mi došlo, že to odkazuje na lokace ve hře. Ale až během hraní dema jsem pochopila, jak moc to odpovídá.  

Po chvilce nás Meagan uvedla do druhé místnosti, které dominovala velké mayská pyramida tvořená z rostlin, která se otáčela! Hrála tu příjemná hudba a všude byly rostliny kameny, mezi kterými jsme mohli nají další malé lebky se svíčkami. Zde jsme také mohli poprvé spatřit vystavené všechny edice hry.

Co se týče edicí, musím pochválit obal hry, není sice ničím překvapivý, ale rozhodně je výraznější, než obal Rise of the Tomb Raider. Osobně preferuji Croft edition, ale ještě uvidíme, až budeme mít možnost vidět edice více zblízka.

Následoval sestup do podzemí, kde se konala hlavní prezentace vývojářů - všechny důležité informace jsme shrnuli v našem článku. Odtud nás čekala už jen krátká cesta do vedlejší místnosti, kde jsme měli možnost si zahrát demo Shadow of the Tomb Raider. Než se k jeho popisu dostanu, rozepíšu ještě pár drobností o eventu.

Nutno dodat, že informací bylo více, než jsme stihli zaznamenat. Během prezentace jsme se moc neodvažovali fotit, ale vývojáři v ní prezentovali další dva pyramidové grafy, jako jste viděli v našem shrnujícím článku. V nich byl ukázaný vývoj jednotlivých prvků série během třech her.

Později jsme si s Ari uvědomili, že celý event je pojatý stejně, jako demo - začínáme v mexickém městečku při oslavách Dia de los Muertos. Následně se Lara (i my) vydává do džungle. Tam hledá vstup do hrobky (náš sestup do podzemí), kde se odehrává poslední část dema.

Akorát Lara nejspíš nebude na každém kroku zakopávat o ostatní účastníky akce, kteří se rozhodli stát a povídat si přímo nad úzkými a velmi frekventovaně využívanými schody :)

Na eventu bylo podáváno jídlo a pití s mexickou tematikou. Dali jsme si několik frozen margaritas (v Shadow of the Tomb Raider kelímcích), navštívili jsme skrytý tequila bar (aneb prohledávejte své okolí pečlivě), a ochutnali tacos a pečené brambory (obojí lehce pálivé).

A to jídlo skutečně nemohlo přijít ve vhodnější chvíli. Nápoje totiž byly podávané už od začátku, zatímco jídlo až zhruba po hodině. V ten moment jsme oba s constantinem již cítili, že se nám jedna Margarita a jedna Largerita poněkud dostávají do hlavy. Tequila bar byl ale skutečně boží. Nepřišli bychom na něj, kdyby nás na něj Meagan Marie neupozornila – skutečně nás nenapadlo vlézt po čtyřech do stěny s lebkou. Jak hanebné zanedbání od TombRaideristů!

Nakonec jsme nahoře pofotili dvě cosplayerky, vyfotili se s Alison Caroll a dlouze pokecali s Ashem z Tomb of Ash. Ale teď to nejdůležitější.... demo!

Ke cosplayerkám: bylo jich tam více, než dvě, ale jen dvě z nich nakonec vylezly na točící se rostlinnou pyramidu a nechaly se na ní fotit. Slečny v kostýmu Lary skýtaly pohled na její různé verze – od čisté, čerstvě připravené na dobrodružství, po zabahněnou a potrhanou. Občas ale bylo obtížné je vyfotit kvůli davu, který byl úplně všude. 

Ladycroft tým s Alison Caroll

LC tým s Alison Caroll, představitelkou Lary z Tomb Raider: Underworld

 

Demo Shadow of the Tomb Raider

Demo jsme měli možnost hrát na xBoxu (což jsem ocenil, protože jsem na gamepad a ovládání zvyklý). Začínáme úvodním videem, kde si Lara a Jonah (který má zpět svůj styl účesu z TR2013) povídají v mexickém městečku při oslavách Dia de los Muertos. Všichni kolem mají masky či pomalované obličeje a oslavují. Lara si zahalí obličej a začne davem sledovat jednoho člena Trinity, protože chce zjistit lokaci vstupu do jedné hrobky. Nutno podotknout, že Lara se snaží maskovat, má přes oblečení pončo, ale její unikátní přívěšek na krku je stále jasně viditelný.

K ocenění za xBox verzi se bohužel přidat nemůžu, ze začátku jsem sebevědomě prohlásila, že to nějak zvládnu, ale můj postup byl poněkud krkolomný. Minimálně dvě smrti mou Laru potkaly proto, že jsem si prostě spletla tlačítko a místo slaňování jsem se vrhla z útesu na skály trčící z moře. Problémy s ovládáním byly ale brzy zapomenuty, protože město, ve kterém se Lara od začátku nalézá, je prostě nádherné. Drobnosti s přívěškem jsem si také všimla a dost jsme se tomu s constantinem smáli. Její maskování bylo zhruba tak zdařilé, jako kdyby si Natla vzala kapuci, ale nechala ven trčet křídla.

 

Městečko

Začínáme hrát, proplétáme se davem, můžeme si povídat s lidmi a prozkoumávat okolí. Trochu mi vadilo, že s Larou nemůžeme popoběhnout, chodí stále pomalu. O to víc si ale můžete užít atmosféru městečka a oslav, které se tu konají. Z náměstí se dostáváme do vedlejších uliček, kde nejsou oslavy tak bujaré, ale stále potkáváme nové lidi. Někteří nám dokonce poradí cestu, kudy se dostaneme dál. Lara je s Jonahem ve spojení pomocí vysílačky.

Osobně nemožnost běhat chápu, protože Lara na sebe nesmí strhnout pozornost. Atmosféra je skutečně nádherná, všude hrají barvy, mísí se lidé, ale trochu zamrzí, že z většiny konverzací nevyplyne nic důležitého, lidé fungují zkrátka jen jako kulisy. I tak ale městečko skutečně okouzlí. Lara je neustále v kontaktu s Jonahem a hráč se musí chvílemi ptát, jestli se někdy dozví také jeho motivaci. Připadá mi totiž, že je kvůli Laře až moc často ochotný nechat se zabít.

Džungle

Po chvilce dojdeme až k vykopávkám Trinity, které jsou střežené a ohraničené plotem. Jonah v cutscéně odláká pozornost hlídačů a Lara přeleze plot a odhodí své pončo a masku. Přichází džungle. Zde už můžeme pobíhat, krýt se v podrostu a likvidovat nepřátele v tichosti. Krom tichého uškrcení, které známe z Rise, máme k dispozici stejnou sérii zbraní - luk, pistoli, brokovnici a samopal. Salvage systém je podobný jako v Rise - sbíráme bedničky, z kterých nám padají materiály na výrobu lékárniček, vylepšení zbraní a podobně. Lara se dál proplétá džunglí, dokud nenarazí na ústřední místo, kde je vstup do vykopávek. Zde začíná boj s velkým množstvím Trinity vojáků.

Oceňuji, že si hra dává záležet, aby hráč měl možnost postupně procvičit všechny Lařiny pohyby. Není tak přehlcen hned ze začátku a i když toho Lara umí skutečně hodně, většina se dá zvládnout a zapamatovat i pro ovladačového neumětela, jako jsem já. Výrobu jsme neměli možnost vyzkoušet, ale podle slov vývojářů by měla hrát dost důležitou roli, takže se máme na co těšit.

Bojový systém moc změn nezaznamenal, jedinou velkou odlišností je, že se nově Lara může krýt ve vertikálně rostoucím břečťanu podél zdí. Z povalujících se lahví je opět možné vyrobit Molotow a samotné střílení a léčení se pomocí vlastnoručně vyrobených obvazů je stejné jako v Rise. Trochu mne zarazila umělá inteligence, kdy na Laru střílí třeba 3 vojáci, ale jakmile se 5 metrů od nich schovám za rohem do břečťanu, jeden z nich prohlásí, že je Lara pryč, a přijde blíž, aby prozkoumal, kam zmizela. Můžeme ho tak zlikvidovat ve stealthu z našeho úkrytu, ale přijde mi to silně nelogické. Zalezu za roh - pořád ví, že tam jsem. Zalezu za rohem do břečťanu - zmizela? Tuto taktiku jsem během boje použil 3x (protože jsem v soubojích několikrát umřel :D ), a pokaždé to mělo stejný efekt.

Díky bohu za břečťan! Přiznám se, že jsem mizerný stealth hráč, většinou spíš naběhnu do skupinky, hopsám jako šílenec a občas něco i trefím, než jedna strana zemře. Na druhou stranu částečně viním svou neschopnost práce s ovladačem, protože by asi občas pomohlo, kdybych cepínem jen tak nesekala do vzduchu, nelezla na náhodné předměty, nebo se nedej bože taky naučila s tím ovladačem mířit.

Po zlikvidování všech Trinity vojáků (kteří mají na sobě ty síťky přes obličej, stejně jako v traileru) se konečně můžeme vydat do hrobky, kde začíná ta největší sranda. 

 

Hrobka

Podvodní lokace jsou zpět! V celé své kráse i hrůze. Vzpomínáte si na podvodní bludiště z klasických Tomb Raiderů, s panikou a hledáním nějakého místa k nadechnutí? Přesně to nás tady čeká! Motáte se temnými hlubinami, hledáte cestu dál, a pomalu vám dochází vzduch (bohužel ale žádný ukazatel vzduchu není). Sem tam naleznete místo, kde se můžete trochu nadechnout, ale vylézt nad hladinu ne. 

Naštěstí jsou ale místa, kde se Lara může nadechnout, dobře viditelná. Vypadají jako světlý proud bublinek, takže většinou víte, kam plavat. Je ale pravda, že po chvíli bublinky ztrácejí kouzlo, a navíc nemáte možnost zastavit. Místa pro nadechnutí totiž nejsou jako klasická hladina ze starších Tomb Raiderů, ale spustí jen krátkou cutscénu, kdy Lara lapá po dechu v menší škvíře u stropu.

Svůj návrat hlásí i smrtelné pasti. V hrobkách potkáte bodáky - a to horizontální a prý i vertikální (na ty jsem ale nenarazil). Pokud pečlivě zkoumáte okolí, můžete pasti překonat bez újmy - stačí přeskočit nebo přeříznout lanko, které smrtící past spouští. Pokud o něj však zakopnete, skončíte nejspíš prošpikovaní bodáky. Neviděl jsem žádné obří koule, které by vás chtěly převálcovat, ale doufám, že se ve hře objeví také.

Možnost deaktivovat pasti před jejich spuštěním je celkem nezvyklá, ale rozhodně příjemná. Oproti minulým dílům, kde člověk mohl jít jakkoliv pomalu, zkoumat jakkoliv pečlivě a zkrátka se chovat jako kdyby se ho vše kolem snažilo zabít, ale stejně se na něj spustila každá past, je to změna k lepšímu. Opatrný hráč je tak odměněn, zatímco bezhlavý bude muset žhavit reflexy, aby se všemu stihl vyhnout. A že na Laru nabodnutou na bodáky nad zemí není hezký pohled.

V hrobkách je často tma, a tak Lara používá baterku připevněnou na hrudi (podobná jako v Underworld). Nemůžete ji však sami zapínat ani vypínat, což mi trochu vadilo. 

K této stížnosti se přidávám. Bylo složité ji směrovat a občas se nezapnula na místech, kde by ji člověk potřeboval.

Pokud se vám líbilo učení jazyků v Rise of the Tomb Raider, budete mít v Shadow obdobu. Lara se však neučí jazyky, ale zvyklosti a tradice mayské kultury (alespoň tak jsem to vytušil ze dvou příležitostí, kdy Lara něco četla a učila se). Sbíráte za to speciální body, takže se vám pak nejspíš něco odemkne.

Bohužel jsme neměli možnost nahlédnout do menu Lařiných schopností, to je stále v přípravě, ale oceňuji, že mayské sochy moc nesvítí a zbytečně na sebe nepřitahují pozornost. Člověk tedy skutečně musí prozkoumávat.

Lara se naučila nové pohyby. Při šplhání po zdech pomocí cepínů může Lara nově zarazit cepín (nebo šíp?) do zdi a slaňovat dolů z převisu. Chová se to pak podobně, jako lano z TR4. Můžete po něm šplhat nahoru a dolů a následně se rozhoupat a někam odskočit. V traileru bylo vidět, že Lara běží po zdi a drží se lana (podobně jako v Anniversary), ale v demu jsem na to nenarazil. 

Já na běh po zdi narazila, i když to asi bylo tím, že jsem vždycky brala slaňování velmi odhadem. Jde o velmi příjemnou mechaniku, která slibuje lepší prozkoumávání – Lara už nemusí nutně spadnout, aby se dostala níž, slaňování ji také dostane na místa, kde by ji jinak pád zabil. Lano se také ovládá překvapivě plynule a příjemně.

Můžete se i těšit na složitější hádanky. V jedné části se Lara musí dostat dál a musí vyřešit, jak zatížit platformu na jedné části kladky, aby mohla přes druhou část přeskákat dál. Zároveň musí občas běžet a skákat rychle, aby se pod její váhou plošinka neposunula moc dolů, protože by pak Lara nedoskočila tam, kam potřebuje (vyzkoušeno na vlastní kůži pádem do hlubin).

Hádanky jsou skutečně docela zajímavé, pokud se vyskytne něco, co Lara nechce udělat, okomentuje to, jinak ale většinou zůstává tiše a nechá hráče se potýkat s nástrahami hrobek. Nebo alespoň tišeji, než v předchozích dílech. Osobně se mi velmi líbilo využití kladek a navíjení u vozů, které se daly využít k probourání cesty dál.

Nechci moc spoilerovat děj, ale prozradím, že Lara najde artefakt a následně prchá z hrobky. Cestou potká další Trinity vojáky. Když se dostane ven z hrobky, zjistí, že město zasáhla vlna tsunami. Je stržena vodou a vy ji následně musíte dostat ven. Unáší vás proud a musíte navigovat, abyste se nenabodli na tyče pod hladinou (vše ala divoká řeka v TR2013). Když se konečně vyhrabete z řeky, musíte přeskákat po budovách k vyvýšenému místu, kde se setkáte s Jonahem. A následuje hádka - Jonah chce pomáhat lidem ve městečku, ale Lara se hodlá vydat hledat jiný důležitý artefakt, aby ***** (Pardon, spoilers. Pokud chcete prozradit děj, napište mi na FB nebo Discordu soukromou zprávu :) )

Příběh se tentokrát tváří, že by mohl skutečně Laru nějakým způsobem výrazněji ovlivnit. Také se jí konečně dostane oprávněné kritiky jejího jednání. Ač pro mě nikdy příběh nové trilogie neměl moc velký význam a spíš jsem ho ignorovala, u Shadow of the Tomb Raider se na něj částečně těším a hlavně doufám, že vývojáři využijí jeho potenciál pro posun Lařiny osobnosti.

 

Lara

Lara je rozhodně drsnější, než v TR2013 a Rise. Je odvážnější, odhodlanější. Zároveň však tolik neheká a nenaříká při každém skoku, pádu. Vzhledově mi připadá trochu starší, jako by měla pár vrásek kolem úst. Nemá tak nevinný výraz v obličeji. Vlasy jsou stejné, nebo aspoň podobné, jako v Rise. Zejména při hádce s Jonahem na konci poznáte rozdíl - Lara je velmi rázná, má takový hrubší hlas. 

Vypadá to, že vývojáři konečně vyslyšeli stížnosti fanoušků, kterým vadila, ač je to ošklivé říct, uvřeštěná Lara Camilly Luddington. Moje srdce jásalo, když Lara vyplavala z vody, ale místo demonstrace svého hlasového rejstříku párkrát zakašlala, zaprskala a tím to skončilo. Stejně tak u jejích zranění. Lara zkrátka začíná znít o dost přirozeněji a nepřehrává. Za tohle rozhodně palec nahoru.

 

User interface

Uživatelské rozhraní je podobné jako v Rise, ale má pár odlišností a vylepšení. Přijde mi modernější, hezčí na pohled. Ikonky pro tlačítka vypadají stejně, ale zaznamenal jsem změnu u nepřátel (mají nad hlavou takový jakoby šíp bílý, a pokud o Laře ví nebo jí hledají, šíp zčervená). Rozhraní pro učení je také velmi přepracované a hodně povedené. 

K tomuto nemám co dodat, je to přesně, jak constantine píše. V interface se dá příjemně orientovat a nepůsobí nijak násilně.

 

Závěrem

Snad jsem shrnul vše, co bylo potřeba. Demo mne velmi bavilo, byly tam znát nové herní prvky. Jestliže jsem kdysi tvrdil, že Rise je vylepšená verze TR2013, můžu teď prohlásit, že Shadow je vylepšená verze Rise. Hlavně to vypadá, že vývojáři vyslyšeli prosby fanoušků, a tak se nám vrací podvodní lokace, máme tu hrobky, které jsou součástí příběhu, a více pastí. Hádanky také vypadají, že budou obtížnější, než tomu bylo v Rise. Prostředí mi přijde víc propracované a detailnější, uvidíme, jestli tomu taky bude u všech verzí hry.

K chvále se rozhodně přidávám. Je vidět, že vývojáři skutečně fanoušky poslouchají, objevuje se tu pár starých prvků, pár nových, ale hlavně krásná rozmanitost prostředí. To, že jsme v Mexiku, ještě neznamená neustále stejné prostředí. Pevně doufám, že ani plná hra v tomto ohledu nezklame. 

Pokud máte jakékoliv otázky, ptejte se v komentářích pod článekm, na FB nebo na Discordu. Pokusíme se vám na ně odpovědět, jak nejlépe dokážeme :)

 

 

Sdílet:
comments powered by Disqus