Shelley Blond

 

Shelley Blond – jméno, které pravděpodobně znáte díky tomu, že tato herečka a dabérka ztvárnila jako první hlavní hrdinku naší oblíbené hry Tomb Raider, Laru Croft. Shelley se narodila v Lodnýně 25.3.1970. Svůj hlasový talent už předvedla na mnohých televizních stanicích jako Disney, Discovery, Trouble TV, v rádiích, ale také na divadelních prknech ve West End v muzikálech jako Only the Lonely nebo Elvis, odkud se mimochodem zná s další Lařinou dabérkou – Jonell Elliott. V herním světě je známá také díky hře Black and White, která byla velkým hitem v roce 2001 a kde ztvárnila až 15 postav. Mimo jiné napsala dvě dětské knihy: The multi Coloured Bird a The Lonely Spider. Laru dabovala ve studiu v Londýně a samotné natáčení jí trvalo jen něco málo okolo pěti hodin, přičemž o ní přitom vlastně nic nevěděla. Jen, že ji má ztvárnit jako ženskou verzi Jamese Bonda. Nejvíce, jak sama říká, ji bavilo točit různé skřeky, ječení apod. Prostě jen řekli: „OK, Lara spadla ze skály. Zvládneš ten zvuk? Nebo, teď byla Lara připlácnutá zdí. Předveď to.“ Hlasem Blond se pak prý také inspirovala i samotná Angelina Jolie při natáčení Tomb Raider filmu tím, že si neustále pouštěla Lařiny hlášky právě z první hry.

Ukázka Lařina hlasu

Shelley v seriálu Peep show (S03E01)

 Rozhovor s první Larou Croft

Rozhovor s Shelley Blond je z října loňského roku k 20ti letému výročí herní série Tomb Raider a pochází z internetového magazínu The Arcade věnovanému světu počítačových her. - http://www.the-arcade.ie/

Ahoj Shelley. Děkuji ti, že sis udělala čas na rozhovor k tvé práci na herní sérii Tomb Raider. Jsi úplně původním hlasem Lary Croft. Můžeš nám říci, jak ses k této roli dostala?

Je mi potěšením. Určitě. Natočila jsem kazetu. Ano, tehdy to byly ještě kazety. Poslala jsem ji a zřejmě se jim líbilo, co slyšeli. Poté jsem měla rozhovor s několika lidmi od Core Design a Eidosu včetně Nathana McCree. Později mi řekli, že dostanu roli Lary. Od svého agenta jsem se dozvěděla, že po správném hlase, který by Laru měl reprezentovat, pátrali několik měsíců. Celá jsem se chvěla, když jsem zjistila, že ten hlas, po kterém pátrali, byl můj.

Měla jsi už před tím nějaké zkušenosti jako dabérka?

Ano. Tuhle práci už jsem vykonávala zhruba rok a byla jsem zvyklá na proces konkurzů pro různé charaktery. Moje hlavní práce před Tomb Raiderem se skládala z různých dabingů pro stanice jako Disney, Discovery, Trouble TV (kde jsem mimo jiné měla vlastní show), Blockbuster, ITV aj. Také jsem vystupovala v divadle na West End a natáčela reklamy, nebo uváděla různé dětské programy.

Jak ses s rolí Lary sblížila? Dali ti nějaký směr, příběh, concepty, nebo sis třeba hru zahrála před tím, než jsi roli dostala?

No… na konkurzu jsem dostala nějaké skeče, abych věděla, jak by měla vypadat a až při natáčení ve studiu mi byla odprezentována detailněji, například kresbami, abych mohla předvést správný hlas. V podstatě mi bylo řečeno, abych udělala nemluvnou ženskou verzi Jamese Bonda. Můj hlas je přirozeně velmi expresivní, takže jsem si musela připomínat tu nemluvnost a hrát velmi přímočaře. To byl vlastně jediný směr, který jsem dostala. Myslím, pokud si to pamatuji správně, že jsem dostala jen její jediný obrázek. Chtěla jsem, aby byl její hlas víc sexy a víc expresivní, ale trvali si na svém a to byla moje práce. Hrát tak, jak chtěli.

Jak dlouho trvalo natočit Lařiny dialogy a kde jste je natáčeli?

Nemůžu si teď úplně vzpomenout, ve kterém studiu to bylo. Budete se na to muset zeptat Nathana. Ale pamatuji si, že to trvalo pět hodin. Pět hodin řvaní, padání ze skal a bojování. Byla to sranda. Na konci už mi nezbyl žádný hlas.

Tomb Raider byl v té době neuvěřitelný zvrat v herním průmyslu, kombinující prozkoumávání 3D světa, velkou hratelnost, fantastickou hudbu a dabing. Věděli jsi tehdy, že vytváříte něco unikátního?

Neměli jsme ani ponětí, co ta hra způsobí. Pamatuji si, jak mi řekli, že vůbec neví, zda bude mít hra úspěch či ne, ale všechny jejich ostatní hry úspěšné byly a tak doufali v to samé u Tomb Raidera. Myslím, že i Core a Eidos byli překvapeni úspěchem, který si hra získala.

Jaká byla tvá spolupráce s Core Design a Eidosem? Měla jsi s nimi dobrý vztah a zahrnuli tě i do něčeho jiného, než jen do dabingu?

Pracovala jsem s nimi pouhých pět hodin. Mezi námi nevznikl žádný vztah. Byla jsem pouze součástí samotného dabingu. Navíc jsem neměla žádné technické znalosti, takže bych jim tam byla úplně k ničemu.

Tomb Raider i Lara, každý zvlášť, měli obrovský finanční úspěch a vliv i na svět pop kultury. Lara se stala silným ženským charakterem zářícím ze stránek magazínů, reklamních kampaní a byla idolem jak mužů, tak žen. Jaký byl tvůj pocit z toho, že jsi byla součástí něčeho, co se zdálo při tvorbě celkem bezvýznamné, ale stalo se tak důležitým?

Bylo úžasné sledovat, jak to celé roste. Dělala jsem spousty rozhovorů do novin (i v USA) a natáčela jsem reklamy. Bylo úžasné mít přátele, kteří si hru koupili a začali vyšilovat, když přišli na to, že ten hlas je můj.

Další pokračování bylo v podstatě nevyhnutelné a ty už ses nevrátila. Byl k tomu nějaký důvod? Požádali tě o návrat?

Samozřejmě mě požádali, abych si zahrála Laru i v další hře. Chtěli si udržet stejnou formuli, která zahrnovala i hlas. Lařin hlas byl v New Yorkském deníku Herald popsán jako sexy odnož Jessicy Rabbit. Bylo úžasné číst si to. Bohužel v té době jsem byla vázána smlouvou na jiné práci a bylo absolutně nemožné skloubit jakýkoliv pracovní rozvrh. V každém případě jsem dala svolení, aby zvuky, sténání a vrčení z původní hry mohly být použity v druhé a třetí hře. Judith Gibbins dabovala hlavní postavu, ale se zavedenými zvuky z první hry.

Lara měla několik skvělých dabérek a dokonce i hereček, které ji hráli v akčních filmech. Každá přinesla svůj vlastní styl. Užívala sis je jako Laru a znala jsi je? Respektive byla jsi s nimi třeba i v kontaktu?

Abych byla upřímná, neznám všechny Lařiny hlasy. Nehraji počítačové hry a to ani ty, ve kterých jsem někoho namlouvala. Nicméně jsem si velmi blízká s jednou dabérkou Lary. S Jonell Elliot. Společně jsme hrály v muzikálu na West End a kamarádily jsme se už před tím, než Tomb Raider spatřil světlo světa. Znám ještě Keeley Hawes z televize a myslím si, že měla skvělý hlasový přednes. Jeden můj kamarád hrál s Angelinou Jolie v Tomb Raider filmu a říkal mi, že Jolie poslouchala můj hlas pořád dokolečka k nacvičování role. To mi tehdy udělalo radost.

Po vydání Tomb Raider The Angel of Darkness, Core Design ztratilo vydavatelská práva a celá výroba se přesunula do Ameriky ke Crystal Dynamics. Navrhli ti někdy návrat do role Lary, obzvláště při vývoji Tomb Raider: Anniversary (remake původního Tomb Raidera)?

Ano, zeptali se mě, jestli chci zpátky. Měli tehdy dvě možnosti. Jít na trh s původním hlasem, nebo zvolit hlas celebrity. Po delší debatě si nakonec zvolili Keeley.

Kdybys měla možnost, vrátila by ses k téhle roli?

Pokud by se zeptali a můj pracovní rozvrh by to umožňoval, tak samozřejmě. Je pro mě obrovskou ctí být původním hlasem tak ikonické postavy.

Jsi v kontaktu s někým, kdo daboval v prvním díle Tomb Raideru nebo v jeho pokračováních?

No, je to už pěkně dávno, takže si nepamatuji nikoho z té doby. Jsem v kontaktu s Nathanem McCree alespoň na twitteru a jak jsem řekla. S Jonell jsme dobré kamarádky.

Tomb Raider slaví tento rok 20ti leté výročí. Jsi překvapená, že jsou hra i Lara stále podstatné v dnešním světě?

Myslím si, že je to úžasné. Vidím všechny ty komenty a tweety na twitteru a spousty stránek se mě ptalo, jestli pro ně neudělám rozhovor. Je úplně neuvěřitelné vidět to množství fanoušků hry a všechnu tu lásku k Laře. Jsem tak hrdá, že jsem součástí této herní historie. Být originálem v něčem, co mělo tak velký vliv na svět.

Nathan McCree, skladatel v prvních třech hrách, se tento rok opět vrací ke své práci na Tomb Raideru. Vydá album s názvem Tomb Raider Suite a jeho hudba bude také předvedena v živém koncertu podpořena orchestrem a to již 19. prosince v Londýně. Budeš dělat taky něco spojeného s výročními oslavami hry?

Je skvělé, že jde Nathan udělat něco tak senzačního. Velký úspěch pro hru a dárek fanouškům. Tento rok se koná spousty událostí oslavující Tomb Raidera a pokud to můj rozvrh dovolí, ráda bych se některých z nich zúčastnila. (Dnes již víme, že například koncert v Londýně moderovala. Pozn. autora)

Na čem teď momentálně pracuješ a kde o tobě mohou lidé najít více informací?

Každý den vstávám s pocitem vděčnosti za kariéru, kterou mám. Dělám práci, kterou miluji. Je to má vášeň, můj koníček, je to požehnání. Pokaždé jdu do jiného studia, pracuji pro úžasné společnosti s úžasnými lidmi a dělám pitomosti, srandovní věci, hraji si se svým hlasem pro ztvárnění různých charakterů. Pracuji pro Disney, Discovery, ITV, Nat Geo, Virgin Media, Talk Talk v radiu Heart natáčím reklamní spoty. Také namlouvám různé reklamy v televizích, dokumenty a kreslené pohádky. Zároveň jsem ztvárnila 15 různých postav v počítačové hře Black and White. Zbožňuji každý aspekt své práce. Je to práce snů a velice si uvědomuji, jak moc šťastná jsem. V podstatě mou práci najdete na Wikipedii, nebo mě můžete sledovat na mém twitteru @blondshelley.

Jsou ještě nějaké pikantnosti, které se týkají Tomb Raidera nebo něco, co bys ráda sdělila našim čtenářům?

Ráda bych všem poděkovala za přečtení tohoto rozhovoru a za podporu, kterou hře dáváte.

Moc děkuji za tvůj čas. Bylo mi velkým potěšením popovídat si s tebou.

Také moc děkuji. Bylo to velmi zábavné.

Sdílet:
comments powered by Disqus